دعاوی ثبتی املاک

۱۸ بازديد

دعاوی ثبتی الأملاک، دعاوی‌ای هستند که در مراجع قضایی صلاحیت‌دار برای ادعای ثبت حقوق مالکیت یا اختیاراتی در املاک و مستغلات مطرح می‌شوند. این دعاوی زمانی مطرح می‌شوند که درباره حقوق مالکیت یک ملک اختلاف یا منازعهجود داشته باشد و یا زمانی که امکان ثبت صحیح املاک وجود نداشته باشد.

مثال‌هایی از دعاویبتی الأملاک عبارتند از:

1. دعوای ثبت مالکیت: این دعوا زمانی مطرح می‌شود که درباره اینکه کدام فرد مالک یک ملک است اختلاف وجود داشته باشد و فرد می‌خواهد حقوقود به عنوانالک را ثبتند.

2. دعوای لغو ثبت: این دعوا زمانی مطرح می‌شود که در فرآیند ثبت خطا رخ داده باشد یا وجوداشته باشد دلیل قانونی برای لغو ثبت ملک.

3. دعوای اصلاح ثبت: این دعوا زمانی مطرح می‌شود که در ثبت ملک خطا رخ داده باشد و نیاز به اصلاحاشته باشد، مانند اصلاحطاهای در توصیف ملک یا اصلاح خطاهای دربت حقوق مالکیت.

4.عوای تقسیم ملک: این دعوا زمانیطرح می‌شود که شخصی می‌خواهد ملک را به قطعات کوچکتر یا واحدهای مسکونی جداگانه تقسیم کند.

روندقامه دعاوی ثبتی الأملاک در هر کشور بسته به سیستم حقوقی آن کشور متفاوت است. توصیه می‌شود با یک وکیل متخصص در حقوق ملکی مشورت کنید تا راهنمایی حقوقی دقیقی دریافت کنید و فرآیندهای مورد نیاز در کشورود را درک کنید.

هر چند دعاوی ثبتی حوزه املاک مرتبط با دعاوی ملکی است ولی با توجه به اهمیت و تنوع تعدد دعاوی ثبتی املاک عنوانی جداگانه طرح و به آن پرداخته می شود.این بخش خاص از دعاوی، جزء رایج‌ترین پرونده‌های طرح شده در دادگاه‌ها هستند و همان طور که از عنوان این دعاوی بر می‌آید، این موارد با ثبت اسناد و املاک در ارتباط هستند

حتماً بارها در خصوص مفهوم رسیدگی شکلی و ماهوی در دادگاه شنیده اید. رسیدگی شکلی و ماهوی دو شیوه رسیدگی مجزا هستند که در مراجع قضایی و حتی غیر قضایی کاربرد دارند. در حالت کلی میتوان ادعا کرد رسیدگی شکلی مقدم بر رسیدگی ماهوی است و تا شرایط رسیدگی شکلی مهیا نباشد نوبت به رسیدگی ماهوی نمی رسد.

همچنین همانطور که گفتیم رسیدگی شکلی و ماهوی مختص به مراجع قضایی و دادگاهها نبوده و در بسیاری از مراجع  و مراکز مانند ادارات، بانک ها، مراکز درمانی، آموزشی و … کابرد دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.